Warsztaty specjalistyczne z zakresu integracji sensorycznej
Tematyka warsztatów specjalistycznych poruszana jest podczas trwania studiów podyplomowych oraz kursów z zakresu integracji sensorycznej.
- Stymulacja polisensoryczna w terapii dziecka niepełnosprawnego
- Zastosowanie technik terapii zajęciowej w stymulowaniu rozwoju dziecka
- Wykorzystanie turystyki i rekreacji w stymulowaniu dziecka
- Wpływ SI na rozwój mowy
- Techniki pracy z dziećmi z zaburzeniami zmysłów, wzroku, słuchu, smaku i węchu
- Trudności w uczeniu się a zaburzenia SI
- Zaburzenia przetwarzania sensorycznego u małego dziecka
- Dysfunkcja i choroby współistniejące w diagnozie i terapii dziecka metodą SI
- Rozwój sensoryczny niemowląt
- Komunikacja interpersonalna: terapeuta - pacjent
- Psychoterapia dziecka-integrowanie różnych metod oddziaływania terapeutycznego
- Nadwrażliwość dotykowa jamy ustnej u dzieci
- Terapia logopedyczna dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego
- Praca z dzieckiem z dysfunkcją wzroku w warunkach szkoły masowej i integracyjnej
- Elementy Terapii Ręki w SI
- Elementy SI w pracy z dzieckiem z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, Zespołem Downa i innymi zaburzeniami genetycznymi
- Charakterystyka wybranych zaburzeń i chorób małego dziecka
- Elementy psychologii rozwojowej
- Rola przetwarzania słuchowego APD - diagnoza i terapia. Rola terapeuty SI
- "Unikacz sensoryczny", "Niezważacz sensoryczny", "Poszukiwacz sensoryczny" - typy zaburzeń modulacji sensorycznej
- Dyspraksja jako zaburzenie motoryczne o podstawie sensorycznej - przyczyny i sposoby terapii
- Zaburzenia podstawowych funkcji wzrokowych u dzieci z SPD
- Arteterapia - jako forma terapii dzieci z SPD
- Funkcjonowanie w szkole i w życiu domowym dziecka z SPD. Rola rodziny w terapii - dieta sensoryczna dla dzieci z zaburzeniami w zakresie SI
- Diagnoza i terapia dziecka małego (poniżej 3 r.ż.)
- SI jako terapia wspomagająca (pacjenci ze spectrum autyzmu, mózgowym porażeniem dziecięcym i innymi)
- Terapia SI w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym z deficytami rozwojowymi
- Wykorzystanie terapii Si z dziećmi z trudnościami szkolnymi
- Jak realizować terapię SI w warunkach gabinetowych ?
- Stymulacja sensoryczna dzieci w wieku 0 - 4
- SI a rozwój mowy
- Wykorzystanie elementów terapii ręki w SI
- Wykorzystanie elementów Metody W. Sherborne w SI
- Wykorzystanie elementów terapii pedagogicznej w SI
- Warsztat dotyczący dyspraksji
- Szkolenie specjalistyczne: wspomaganie rozwoju dzieci ze specyficznymi problemami w nauce wg programu integracji odruchów Sally Goddard-Blythe INPP-Chester
- Deficyty obustronnej integracji, sekwencyjności. Badanie lateralizacji. Praca nad "mapą ciała", schematem ciała. Przykładowe ćwiczenia z zakresu bilateralnej integracji i sekwencyjności.
- Obserwacja kliniczna.
- Ćwiczenia przedsionkowo-oczne. Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych.
- Techniki usprawniające funkcje manualne, poziom graficzny - przygotowanie planu terapii. Prezentacja konkretnych technik i ćwiczeń terapeutycznych.
- Warsztaty, praca w zespołach - opracowanie programów terapeutycznych i propozycji ćwiczeń, konkretnych technik do poszczególnych dysfunkcji sensomotorycznych.
- Wywiad z rodzicami
- Analiza i terapia dziecka zagrożonego
- Wcześniactwo, skrajne wcześniactwo a problemy z zakresu SI
- Wieloprofilowe usprawnianie dzieci z zaburzeniami OUN - różne metody w tym SI
- Gimnastyka korekcyjna z elementami SI
- Sensozabawy - zabawy rozwijające zmysły. Tworzenie pomocy sensorycznych podczas zajęć z dziećmi. Jedna zabawa kilka zmysłów. Sensoryczne brudasy - tworzymy sensoryczne masy i substancje.
- Układy sensoryczne
- Rozpoznanie problemów z SI
- Strategia radzenia sobie z trudnymi zachowaniami
- Samoobsługa i pielęgnacja